De Nederlandse duurzame smartphonemaker Fairphone stopt met de softwareondersteuning en de levering van reserveonderdelen voor zijn eerste telefoon.

Het lukt binnen de financiële mogelijkheden niet meer om ondersteuning te blijven geven voor de in 2013 op de markt gebrachte Fairphone 1, schrijft topman Bas van Abel in een blogpost.

“Door snelle veranderingen in de elektronische industrie kunnen leveranciers de meeste onderdelen van de Fairphone 1 niet meer leveren. We hebben steeds gezocht naar nieuwe leveranciers en ze ervan proberen te overtuigen de onderdelen te blijven maken. Maar na alle opties binnen onze financiële mogelijkheden onderzocht te hebben, blijken de minimale bestellingen die nodig zijn om nieuwe voorraden onderdelen te laten produceren meer kosten dan we ons kunnen veroorloven.”

Fairphone staat zich voor op een eerlijk gemaakt en duurzaam product, maar bezitters van de Fairphone 1 kunnen na iets meer dan vier jaar niks meer met hun telefoon als die kapot gaat. Het bedrijf zegt wel dat het graag wil dat klanten hun telefoons zo lang mogelijk gebruiken en geeft via de mail onderhoudstips.

“Persoonlijk en professioneel was het een bitterzoete beslissing”, schrijft Van Abel verder. “De Fairphone 1 was ons kindje, het allereerste product dat we wereldwijd hebben vermarkt. We wilden het zo lang mogelijk laten slagen, voor onszelf en ook voor de pioniers die deze telefoon hebben gekocht en ons financieel steunden bij de start van ons bedrijf.”

Op de site belooft Fairphone voor bezitters van de Fairphone 2, de opvolger van het eerste model, nog wel vol zelfvertrouwen dat het toestel een lange levensduur heeft:

"We willen dat je Fairphone zo lang mogelijk mee gaat. Hij is modulair: iedereen kan ‘m makkelijk zelf uit elkaar halen en repareren, en de ingebouwde slanke of standaard hoes geeft goede bescherming tegen valschade. Een regelmatige software-update zorgt ervoor dat alles probleemloos loopt."

Voor de bezitters van de Fairphone 1 is dat niet langer het geval.